Narodil se 19. března 1891 v Jaroměři a zemřel 24. července 1971 v Paříži. Byl to český malíř, patřící k významným osobnostem evropského moderního malířství. Vzhledem k tomu, že většinu života strávil v Paříži je někdy považován za malíře francouzského. Se svou rodnou zemí udržoval trvalý kontakt. Šíma měl blízko k surrealismu, zaměřoval se však více na symbolický rozměr obrazu, v pozdním období dospěl k světelným abstraktním malbám, někdy srovnávaným s obrazy Marka Rothka. Studoval jeden rok na Uměleckoprůmyslové škole v Praze (prof. Emanuel Dítě ml.) a v letech 1910–1914 na Akademii výtvarných umění v Praze (prof. Jan Preisler, Vlaho Bukovac). V letech 1913–1915 studoval na katedře pozemního stavitelství na brněnské technice.
Studium musel přerušit v roce 1915, protože dostal povolávací rozkaz na vojnu. V první světové válce (1915–1918) sloužil v Haliči, byl raněn do nohy a po vyléčení převelen na italskou frontu. Po vzniku Československa se stal vojákem nové armády a vojenskou službu zakončil na Slovensku, kam byl převelen na jaře 1919. Po návratu do Brna působil jako asistent technického kreslení na vysoké škole technické. Patřil k zakládajícím členům skupiny Devětsil (1920).
Roku 1920 odešel do Francie, kde pracoval nejprve jako kreslič vitráží ve sklárnách Mauméjean, v přímořském městečku Hendaye v Baskicku. Roku 1926 Šíma získal francouzské občanství a zbytek života strávil v nové vlasti. Roku 1927 byl zakládajícím členem pařížské skupiny Le Grand Jeu (Vysoká hra)[3][4], spolu s mladými francouzskými básníky kterými byli např. René Daumal, Roger Gilbert-Lecomte a Roger Vailland. V roce 1939 se Šímova rodina po vyhlášení druhé světové války přestěhovala na zámeček Treignac v departementu Corrèze. V roce 1940 se usadili v letním domě v Nice, kde se zapojil do odbojové činnosti a při osvobození prožil dramatické okamžiky, kdy byla v ohrožení i jeho rodina.[2] V období druhé světové války Šíma příliš nemaloval, tehdejší tragická situace ho tížila.
V lednu 1944 byl jmenován poradcem pro kulturní záležitosti na československém velvyslanectví v Paříži. Po válce vycestoval, spolu s Františkem Hudečkem, na Slovensko, kde ve zdejším folklóru a krajině hledali nové zdroje pro svoji tvorbu. Šímovy styky s Československem byly přerušeny po vzniku železné opony během studené války. K soustavnému malování se vrátil v roce 1950. V roce 1963 byl přizván, aby realizoval vitráže pro kostel sv. Jakuba v Remeši. V srpnu 1969 jej při práci postihl srdeční záchvat, rozpracované vitráže dokončil podle Šímových návrhů vedoucí sklářského ateliéru Charles Marq.
rámováno, pasparta, zaskleno UV antireflexním sklem II/14
Provenience: přiložen písemný odborný posudek PhDr. Karla Srpa, na zadní straně autorský přípis a adresa pařížského bydliště autora | rámováno
Provenience: přiložen písemný znalecký posudek PhDr. Karla Srpa | Publikováno: Musée d'Art Moderne de Paris, Sima, str. 188, obrázek číslo 165 | Vystavováno: Galerie Jean Fournier, Paříž | rámováno, pasparta, zaskleno
Provenience: přiložen písemný znalecký posudek PhDr. Karla Srpa | Publikováno: v katalogu výstavy Joseph Sima, Brigitte Simon, Double variation sur champs de rêve, Galerie Thessa Herold, Paříž 1995, repro. č. 16, str. 31 | rámováno, zaskleno antireflexním UV sklem