Autoři a ceny

Oldřich Smutný

(1925 - 2013)
Sledovat

Narodil se 17. června 1925 v Debři u Mladé Boleslavi a zemřel 1. září 2013 v Putimi. Byl to významný český malíř.
V letech 1937–44 studoval na mladoboleslavském reálném gymnáziu. Ke konci války byl nasazen v továrně. Malbě se věnoval od čtrnácti let, po gymnáziu začal studovat na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (1945–50, ateliér profesora Jana Baucha) a současně na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity. Ke studiu si přibral ještě jevištní výtvarnictví na Divadelní fakultě Akademie výtvarných umění (prof. František Tröster), kde se později stal asistentem a několik desetiletí zde vyučoval malbu.
V roce 1950 se stal členem S.V.U. Mánes a v 60. letech skupiny UB 12. Od roku 1992 byl členem výtvarného odboru obnovené Umělecké besedy v Praze.
V první polovině padesátých let se díky studijnímu pobytu seznámil s krajinou Písecka, jež se mu stala doživotní inspirací a příroda kolem Putimi, kde mimo Prahu pobýval, vděčným námětem. Své obrazy zpracovával v duchu klasické francouzské malby (obdiv k Francii a její kultuře a umění sdíleli ostatně všichni členové UB 12), a k jejich charakteristickým znakům patří užití čistých a zářivých barev doplněných pastou vrstvené běloby. Mnoha umělcovým plátnům dominuje jasná modř: „Jednou, bylo to v létě, rozhrnul jsem olše na břehu putimského rybníka a obloha i voda mě oslepily kobaltovou modří, v níž se vznášela bílá vesnice. To zjevení mě okamžitě přesvědčilo, že k tomu, abych mohl namalovat obraz, nemusí být krajina zelená, červená, žlutá, fialová a oranžová, ale jen modrá, modrá, donekonečna modrá,“ charakterizoval svou paletu sám autor. [Citováno z katalogu Oldřich Smutný – výběr z díla, Praha: České muzeum výtvarných umění, 2005, nestr.]
Jasnost a svítivost barev dodává Smutného obrazům vitalitu a optimistické vyznění – jak podotýká Jaromír Zemina, „doba po druhé světové válce měla a má málo umělců, kteří nabíjejí svá díla tak kladně jako on.“
Smutný k prvotním vlivům na svou malbu ve vzpomínkách řadí strukturu a světlo bílých zdí, které stavěl jeho otec zedník, a lidové výšivky na hedvábí, jimž se věnovala matka.
Přestože jsou jeho díla označována jako lyrická abstrakce, jeho obrazy zpodobňují reálné předměty, zážitky či elementy krajiny.

Aktuálně dražené položky

Slunce nad zimní krajinou
olej na plátně,1974
v 64 ✕ š 82 cm
Signatura: uprostřed dole

Provenience: na zadní straně štítek autora | rámováno

Dražit