Narodil se 15. srpna 1919 v Pardubicích, zemřel 1. července 1996 v Praze. Český malíř, grafik, ilustrátor a sochař.
V letech 1937–1939 studoval kreslení na Českém vysokém učení technickém v Praze u O. Blažíčka, C. Boudy a K. Pokorného. Po uzavření vysokých škol nacisty pracoval krátce v továrně na výrobu jízdních kol, potom studoval na pražské Umělecko-průmyslové škole (1941–1942), kterou však nedokončil. Byl členem SVU Mánes (1943/4–1949 a 1990–1996) a SČUG Hollar.
Jeho první malířská díla byla poznamenána expresivitou typickou pro válečné období. V některých obrazech se objevuje inspirace Amedeem Modiglianim, ale od roku 1943 proniká do jeho děl i vliv kubismu. Již zde začaly krystalizovat okruhy jeho pozdější tvorby, především kresby dívčích aktů. Začíná rovněž poprvé samostatně vystavovat.
Po roce 1948 objevuje postupně svůj osobitý, poetický styl s organickými, dekorativními prvky místy inspirovanými lidovým uměním a vycházejícími z motivů odpozorovaných v přírodě. V letech 50. se ještě dočasně vrací k realistickému pojetí obrazu, ale od následující dekády už jeho díla už přecházela do nefigurativních, florálních tvarů. V této době vzniká i jeho vrcholný malířský cyklus Trávy, což jsou jakási komorně pojatá přírodní zátiší. Později tvoří i další přírodní cykly – Staré stromy, Příměstské krajiny, Zimní krajiny, Krajina Českého středohoří či ještě kubisticky laděná Města, posouvá se ale i k abstraktnějším polohám maleb vegetativních symbolů viděných jakoby pod mikroskopem, tak jako v cyklech Organismy, Buňky a Formy ze 60. let. K typickým motivům jeho malby v 70. a 80. letech naopak patří jemná, jakoby zasněná stylizace květin, ptáčků, motýlů, stromů, vajec či stébel trávy, připomínající svou křehkostí mistry japonských závěsných obrazů. Vznikají i nové cykly – Slunce a Země nebo obrazy různých imaginárních a mystických krajin. V kresbě i grafických technikách se hojně věnuje rovněž svým charakteristickým dívčím aktům.
Kromě malby tvoří velice významnou část Janečkova díla grafika, především linoryty, litografie a suchá jehla, o níž prohlásil: „Suchou jehlu dělám od samého začátku a oblíbil jsem si ji proto, že nepotřebuju ani „kuchyň“ ani „laboratoř“. Stačí mít v kapse desku a jehlu. A pak – je to technika pravdy. Odhalí s naprostou jistotou, jak umíš kreslit.“ Vytvořil okolo 1000 grafických listů, které však nijak neevidoval a jen zřídka uváděl vedle podpisu i rok vzniku. Přibližný soupis jeho grafické tvorby provedl až koncem 80. let dr. Ladislav Loubal.
Provenience: na zadní straně přípis autora | rámováno, původní stav
Provenience: číslo katalogu 9758, posouzeno synem, Ing. Tomášem Janečkem | Vystavováno: v galerii Mánes 1995 (opus M 120) a v Prostějově 1995 (P 49) | rámováno
Provenience: číslo katalogu 9759, posouzeno synem, Ing. Tomášem Janečkem | rámováno
Provenience: číslo katalogu 9729, posouzeno synem, Ing. Tomášem Janečkem | rámováno, rám mírně poškozen
rámováno, varianta na obraz z roku 1976
Provenience: Číslo katalogu 9676, posouzeno synem, Ing. Tomášem Janečkem | rámováno, rám mírně poškozen
Provenience: Číslo katalogu 4088, posouzeno synem, Ing. Tomášem Janečkem | rámováno
rámováno, rám mírně poškozen
Provenience: na zadní straně přípis autora, štítek z NG k výstavě - "Ota Janeček - Cardiff, č. kat. 61" | Vystavováno: Pravděpodobně v roce 1984 na samostatné výstavě v National Museum Wales, Cardiff (výstava auvedená v databázi abART - https://cs.isabart.org/) | rámováno
Provenience: Číslo katalogu 9641, posouzeno synem, Ing. Tomášem Janečkem | rámováno, rám a malba mírně poškozeny, rentoaláž
Provenience: na zadní straně přípis autora, číslo katalogu 9730, posouzeno synem, Ing. Tomášem Janečkem | rámováno
Provenience: číslo katalogu 9779, posouzeno synem, Ing. Tomášem Janečkem | rámováno, pasparta, zaskleno antireflexním sklem
rámováno, vystaveno v Austinu v roce 1972